Reintex una aposta per la reindustrialització en el sector del tèxtil

Projecte Reintex Micod feb16 V02



La Mancomunitat Intermunicipal de la Conca d’Òdena ha iniciat dos cursos de formació en el marc del projecte anomenat Reintex que volen donar suport a la reindustrialització del tèxtil. Per mitjà d’una subvenció de la Diputació de Barcelona en el marc del Foment de l’ocupació local s’ha tirat endavant la doble proposta formativa que aposta per recuperar la capacitat professional i la capacitat productiva en l’àrea de la confecció tèxtil, adaptant-se a les noves tecnologies.

Les dues formacions s’adrecen a col·lectius amb especials dificultats d’inserció laboral: majors de 45 anys i/o aturats de llarga durada i joves. Al mateix temps, es pretén cobrir el dèficit de professionals en l’àrea de confecció de productes de gènere de punt, en coordinació amb l’Agrupació Tèxtil FAGEPI i del centre tecnològic FITEX, responsable també d’impartir la formació.

Segons explica la tècnica responsable d’aquest programa d’ocupació a la MICOD, Maria José Fernández, es tracta d’un projecte força innovador ja que té en compte les dues parts: aturats i empresaris. I és que en una primera fase es va fer un treball de diagnosi per recollir les necessitats de perfils professionals que tenen les empreses del sector tèxtil. D’una banda es van recollir enquestes fetes a les empreses i de l’altra es va analitzar l’oferta laboral que havia rebut FITEX al llarg de l’any 2015.

El resultat va animar a dissenyar aquestes dues accions formatives que cobrien dos col·lectius ben diferents: el de les persones amb molts anys d’experiència al sector, capaces també de ser polivalents, i el del jovent que segons Fernández “garanteix el relleu generacional” i s’introduirà en el sector des de zero, per aprendre com són els nous sistemes tecnològics de producció i per adaptar-se a les necessitats de les empreses.

Un aspecte interessant també del projecte és que una part de la subvenció de la Diputació de Barcelona es destinarà a bonificar la contractació i s’oferirà a les empreses perquè un cop acabin les pràctiques –que són d’un màxim de 80 hores- puguin tenir algun alumne del curs contractat per un màxim de tres mesos.


Tres persones vilanovines estan seguint aquests cursos de formació


Mari Díaz és vilanovina, té 49 anys i ha treballat pràcticament tota la vida al sector tèxtil. Amb 30 anys d’experiència ara fa dos anys es va quedar a l’atur després de veure com tancava la fàbrica que li havia donat feina fins el moment. El curs “Operacions amb màquines de confecció” li sembla una oportunitat per trobar feina i com explicava a La Carmanyola de Ràdio Nova, li ha tornat la il·lusió i les ganes d’aprendre noves tècniques, perquè s’ha trobat amb màquines noves. Al seu curs només hi ha dones, un fet que també respon a la realitat de la comarca, on les dones han tingut una presència destacada en el sector tèxtil i continuen sent també el major grup a l’atur.

Diego Lobo és un altre dels vilanovins que segueix la formació del programa Reintex. En el seu cas, està fent el curs de “Tècniques de tissatge en gènere de punt”. Té 25 anys i tot i que ha treballat en el sector sempre ho ha fet en el comerç del gènere de punt. Per primera vegada s’endinsa en la metodologia de la producció i podrà respondre a les preguntes que fins ara no coneixia sobre les característiques determinades d’una peça de roba.

L’Anna Rodríguez és l’altra jove vilanovina que segueix aquest curs. Té 21 anys i busca la primera feina. Ha estudiat batxillerat i afirma que l’està agradant molt l’aprenentatge i que és molt interessant conèixer el procés de producció. No s’havia plantejat fins ara treballar al sector tèxtil, però tant a ella com al Diego els agradaria poder dir algun dia que han trobat feina a prop de casa en un sector que ha estat, tradicionalment, tret d’identitat de tot un territori.

Polígons dels Plans